جستجوی دسته : UML

پروژه تجزیه و تحلیل و آنالیز سیستم بیمارستان

با سلام در طراحي‌ سيستم‌ اطلاعات‌ بیمارستان بايستي‌ توجه‌ نمود كه‌ آيا از قبل‌ سيستمي‌ وجود دارد يا خير، درصورت‌ وجود سيستم‌، شناخت‌ سيستم‌ و نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ آن‌ جزو مقدماتي‌ترين‌ فعاليتها محسوب‌مي‌شود. در اين‌ گزارش‌ وضعيت‌ موجود دریک بیمارستان از لحاظ نيروي‌انساني‌ موجود؛ گردش‌ اطلاعات‌ و فرمهاي‌ مربوطه‌ و … تشريح‌ گرديده‌ و كاستيها و محدوديتهاي‌ آن‌ تبيين‌مي‌گردد. بديهي‌ است‌ شناخت‌ وضعيت‌ موجود مبناي‌ طراحي‌ سيستم‌ مطلوب‌ مركز قرار خواهد گرفت‌كه‌ در گزارشهاي‌ آتي‌ به‌ آن‌ خواهيم‌ پرداخت‌.

فهرست :

مقدمه و شرح سیستم و محل اجرا

شرح خدمات

شرح وظایف

اهداف

طبقه بندی کاربران سیستم

مفروضات و وابستگی ها

محیط عملیاتی

واسط کاربر

واسط نرم افزاری

واسط سخت افزاری

واسط ارتباطی

دیاگرام متن

نمودارها

فرمها

پروژه تجزیه و تحلیل  وب سایت کتاب فروشی آنلاین

با سلام با  پروژه تجزیه و تحلیل وب سایت کتاب فروشی آنلاین در خدمت شما هستیم . در سال هاي اخير و با رشد لحظه به لحظه ي ضريب نفوذ اينترنت و تلفن همراه، خصوصا در ميان نوجوانان و جوانان، و به تبع آن دوري مردم از آيين كتابخواني، صرف نظر از علاقه هاي شخصي، تصميم بر آن گرفتم تا با طراحي وب سايت كتابفروشي آنلاين، گامي هر چند كوچك و ناچيز در مسير اعتلاي فرهنگ كمرنگ شده ي كتابخواني در كشور فرهنگ دوست و عزيزمان، ايران اسلامي، بردارم. از آنجا كه اينجانب از دوران كودكي علاقه ي فراواني به كتاب داشته ام و آرزوي نوجواني ام داشتن يك كتابفروشي بود، بسيار خرسندم تا با طراحي اين سايت كه حاصل بخشي از تحصيلات دوره ي كارشناسي ام در دانشگاه عزيز سجاد است و البته كمك هاي بي شائبه ي خانواده و دوستان عزيزم كه مرا در اين راه ياري نمودند ، گامي ديگر به تحقق آرزويم نزديك تر شده باشم.

هميشه از دوران كودكي، علاقه ي شديدي به كتاب و كتابفروشي داشتم، تا آنجا كه يكي از آرزوهايم در آن زمان، مراجعه به كتابفروشي ها و گذراندن چندين و چند ساعت در ميان كتاب هاي مورد علاقه ام بود . گذر عمر، سبب شد تا آن آرزو جاي خود را با روياي شيرين ديگري عوض كند و آن، داشتن يك كتابفروشي بود. حال با گذشت چندين سال از آن روزها، پروژه اي كه براي پايان نامه ي مقطع كارشناسي ام برگزيده ام، وبسايت كتابفروشي آنلاين 1 است. اگرچه اين كتابفروشي ديجيتالي با يك كتابفروشي در دنياي واقعي تفاوت هايي دارد و آن روياي شيرين را تماما جامه ي عمل نمي پوشاند، اما به هر جهت شباهت هاي فراواني هم دارند، درست مانند تفاوت ها و شباهت هاي يك كتاب ديجيتالي و يك كتاب واقعي. نام اين كتابفروشي را 247 گذاشتم، زيرا در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته درب آن به روي مشتريان و علاقه مندان كتاب باز است.

 فهرست:

مقدمه

فصل يكم  تعريف پروژه و شناخت سيستم

 تعريف سيستم

فصل دوم معرفي نرم افزارهاي مورد استفاده در پروژه

 آشنايي با اي اس پي دات نت

 مقايسه اي اس پي دات نت و اي اس پي كلاسيك

 زبان هاي برنامه نويسي در اي اس پي دات نت

 ابزارهاي اي اس پي دات نت

 ساختار يك صفحه اي اس پي دات ايكس

 دايركتيوها

 بلوك ها ي اعلان كد

 كنترل هاي ASPNET

 بلوك هاي پردازش كد

 توضيحات طرف سرور

متن ساده و تگ هاي  HTML

معماري فايل  ASPNET

 شئ جلسه در ASPNET

 فضانام ها در ASPNET

فايل  Web Config

بهينه سازي و افزايش كارايي و سرعت برنامه هاي  ASPNET

 ذخيره كردن فايل سمت سرور در  ASPNET

 آشنايي با  Rational

 ابزارهاي  Rational

فصل سوم تحليل و طراحي نرم افزار

 نمودارها

نموارهاي  Use Case

 نمودار  Class

 نموارهاي  Activity

 ساختار جداول

جدول اطلاعات مدير   (Admin)

جدول اطلاعات كاربر   (Client)

جدول اطلاعات كتاب ها   (Books)

جدول اطلاعات گروه كتاب ها   (Groups)

جدول اطلاعات سفارشات خريد  (Sells)

فصل چهارم طراحي و پياده سازي سيستم

 بازديدكنندگان

 صفحه ي اول وبسايت

 ثبت نام در سايت

 راهنماي خريد

 درباره ي ما

 تماس با ما

 جزئيات بيشتر كتاب ها

 مديريت وب سايت

 صفحه ي ورود به مديريت

 صفحه ي نخست پنل مديريت

 مديريت گروه ها

 نمايش گروه ها

 تعريف گروه جديد

 مديريت كتاب ها

 افزودن كتاب جديد

 نمايش كتاب ها

 ويرايش كتاب ها

 حذف كتاب ها

 مديريت كاربران (مشتري ها)

 ويرايش اطلاعات و حذف حساب كاربران

 تأييد مشتري و ارسال ايميل

 مديريت سفارشات خريد

 مشاهده و حذف سفارشات

 چاپ گزارش

 ذخيره كردن گزارش

 كاربران

 نحوه ي ورود به سايت

 افزودن كتاب به سبد خريد

 مشاهده سبد خريد

 تأييد نهايي سفارش

 خروج از سايت

فصل پنجم – نتيجه گيري

منابع و مراجع

پروژه تجزیه و تحلیل کنترل و مدیریت سیستم داروخانه

با سلام  با یک تجزیه و تحلیل دیگر در خدمت شما هستیم .

شرح مختصر از UC :

این مورد استفاده به صورت ماهانه لیستی توسط کاربر آماده سازی تهیه میشود و جهت تائید و تمضاء به دکتر داروخانه ارجاع داده میشود.

* انتهای هر ماه کاربر آماده سازی فرم های بیمه را از دکتر داروخانه دریافت می نماید

* دکتر داروخانه فرم نسخه های ارسالی بیمه به سازمان بیمه را به کاربر آماده سازی  تحویل میدهد

* کاربر آماده سازی فرم ها را طبق نسخه های موجود پر میکند و به دکتر ارجاع میدهد

* دکتر داروخانه فرمها را تائید کرده و پس از امضاء به کاربر آماده سازی ارجاع میدهد

* کاربر آماده سازی فرمها را به سازمان انتقال میدهد

پیش شرط : قرارداد با سازمان بیمه ای قبلاً باید بسته شده باشد

ویژگی های سیستم :

به طور همزمان چندین کاربر بتوانند از آن استفاده نمایند.

سیستم باید قابلیت تغیيرات مکانی را داشته باشد

سیستم باید با اینترنت سازگاری داشته باشد

سیستم قابلیت کار با شبکه را داشته باشد

سیستم باید امکان تعیین سطح دسترسی کاربران به اطلاعات را اعمال کند

سیستم باید با برنامه های سازمان های بیمه ای سازگاری داشته باشد

سیستم باید جزئیات نسخه بیمار را مديريت نمايد

سیستم باید وجه دریافتی و وجه پرداختی را کنترل نماید

سیستم باید فاکتورهای دریافتی و پرداختی شرکت های داروئی را کنترل نماید

سيستم بايستي با كمترين اطلاعات اسناد مورد نظر را جستجو نماييد

سيستم بايستي تعداد داروهای فروخته شده و موجود را کنترل کند

فهرست :

سناریوی اصلی پروژه

سناریوی فرعی پروژه

نمودار حالات پروژه

دیاگرام حالت پروژه

نمودار فعالیت پروژه

نمودار توالی پروژه

دیاگرام متن پروژه

دیاگرام فعالیت پروژه

پروژه تجزیه و تحلیل سیستم مدیریت کتابخانه‎

با سلام با یک تجزیه وتحلیل دیگر ازسایت علمی پرو در خدمت شما هستیم .تجزیه وتحلیل مدیریت کتابخانه که خدماتي كه اين كتابخانه به مشتري هايش ارائه مي دهد عبارتند از دادن كتاب براي مدت معلوم به افراد عضو كتابخانه ، وجستجوي كتاب . تلاش شده است سيستمي طراحي كنيم كه علاوه براينكه كامپيوتري مي باشد وفاقد مشكلات سيستم دستي است ،كامل تر و جامع تر هم مي باشد .

روند کاری سیستم مدیریت کتابخانه :

 ابتدا به بررسي اينكه سيستم چگونه بايد باشد ، مي پردازيم وسپس نمودارهاي مربوطه را رسم ميكنيم . در سیستم بسیاری از کارها مانند تمدید ثبت نام و مهلت کتاب و دیدن کتابهایی که اکنون به امانت رفته اند به صورت کامپیوتری انجام گرفته و تمامی اطلاعات کاربر در سیستم کامپیوتری به ثبت می رسد این اطلاعات شامل :

•  عضويت

•  تمديد عضويت

•  امانت دادن كتاب

•  تمدید امانت

•  تحویل کتاب

هر شخص پس از تقدیم درخواست و مشخصات خود به مدیر کتابخانه و مدیر کتابخانه برای کاربر اکانت جدیدی ساخته برای ورود به سیستم کتابخانه و ثبت مشخصات شخصی،آدرس  و پرداخت هزینه در کتابخانه عضو شده و پس از تایید مشخصات فرد و پرداخت هزینه کارت عضویت کتابخانه برای شخص قابل پرینت می باشد و می تواند از امکانات کتابخانه استفاده نماید. در این پروژه سیستم کتابخانه به صورت کلی و جز به جز شرح داده شده است و نمودارهای مختلف آن مثل نمودار ER – نمودار DFD های سطح صفر تا سطح 2 رسم گردیده است همچنین چارت عملیاتی سیستم نمودار های Use Case -Sequence Diagram و … رسم و مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست :

 تعریف سیستم

سيستم چگونه کار می کند

عضويت

تمديد عضويت

امانت  دادن كتاب

تمديد امانت

شناسايي موجوديتهاي سيستم

وظایف اعضاء

نمودار مفهومی Context Diagram

نمودارهای DFD

چارت عملیاتی کتابخانه

نمودار های Use Case  مربوط به موجودیت های کتابخانه

نمودار Use Case مربوط به مدیر کتابخانه

نمودار مر بوط به کاربر کتابخانه

شرح سناریوی Use Case ها

چند نمونه از تشریح داده های جزء

نمودارهای Active Diagram

نمودارهای ترتیبی (sequence diagram)

تجزیه و تحلیل باشگاه ورزشی با رشنال رز

با سلام در حال حاضر اكثر باشگاه هاي موجود سيستم مديريت نرم افزاري براي مجموعه ي ورزشي خود را دارا نيستند.كه درصورت سادگي عمليات جاري آنها چيزي تقريبا طبيعي به نظر مي رسد.اما درصورتي كه يك باشگاه ورزشي داراي چندين رشته ورزشي به همراه چندين مكان (سالن) ورزشي باشد طبيعتا به چندين مربي ورزشي نياز پيدا مي كند كه اين گستردگي نيز باعث زياد تر شدن ورزشكاران ثبت نامي يا غير ثبت نامي مي شود.در نتيجه يك سيستم مديريتي تقريبا بزرگ در اين گونه باشگاه ها احساس مي شود.كه بنده با توجه به اين تفاصيل به يكي از اينگونه باشگاه ها مراجعه كرده و سيستم جاري آن را در قالب در اينجا مورد بررسي قرار داده ام. در ادامه توضيحات اينكه در اين باشگاه با توجه به امكانات موجود رشته هاي مختلفي مي تواند ارائه شود كه مي توان هر كدام را به يك يا چند مربي ورزشي با ساعات و مكان هاي متفاوت اختصاص داد يعني هر رشته را چند مربي مي توانند در ساعت هاي متمايز با يكديگر  ارائه كنند.

فهرست :  

مقدمه

نمودار توالی (UseCase Diagram)

تحليل سيستم

Use Case های Actor مربي

توصیف Use Case اجاره باشگاه

دياگرام همکاری

توصیف Use Case پرداخت اجاره

توصیف Use Case دريافت شهريه ي ورزشكاران

توصیف Use Case ثبت نام ورزشكار

توصیف Use Case شركت در تمرين يا استفاده از امكانات

پروژه تجزیه و تحلیل تالار و رستوران با رشنال رز

1- بارکد خوان : جهت وارد کردن کد کارت مربوط به پرسنل از آن استفاده مي شود. هر کارت داراي يک کد مي باشد که توسط بارکد خوان خوانده مي شود.

2- کارت يکسان سازي : کارتي حاوي مشخصات فردي پاسداران از جمله : نام، نام خانوادگي، تعداد عائله و يک کد منحصر به فرد مربوط به کارت؛ که تمامي افراد داراي اين کارت مي توانند از تخفيف ويژه برخوردار شوند.

3- جدول تخفيف و اطلاعات پايه : مجموعه اي از قوانين که از طرف سپاه به منظور اعطاي تسهيلات به پرسنل وضع مي شود در اين جدول ثبت مي شود که شامل درصد تخفيفات مربوط به بخش تالار و رستوران است.

4- جدول قوانين تالار: شامل قوانين مربوط به کرايه  تالار اعم از شرايط عقد قرارداد ، شرايط فسخ قرارداد، تعهدات تالار و مشتري نسبت به يکديگر، مبلغ کرايه تالار براي نوبت هاي مختلف، مبلغ کرايه تالار براي روزهاي مختلف (مثلا روزهاي پنج شنبه و جمعه مبلغ ورودي تالار بيشتر از ساير روزهاست)، مبلغ ورودي تالار(مبلغي است که به تعداد ميهمانان دعوت گرفته شده بستگي ندارد و براي هر بار کرايه تالار ثابت است)، ميزان مبلغي که در صورت فسخ قرارداد از مبلغ پرداختي کسر خواهد شد و …  مي باشد.

5- پرسنل : منظور از پرسنل، پرسنل سپاه است که مي توانند در اين مجموعه از تخفيفات ويژه برخوردار شوند.

6- مشتري آزاد: خريد از اين مجموعه براي عموم آزاد مي باشد و منظور از مشتري آزاد مشتري اي است که جزء پرسنل سپاه نباشد.

7- اطلاعات پرسنلي: شامل اطلاعات فردي پرسنل سپاه از جمله: نام، نام خانوادگي، تعداد عائله و همچنين يک شماره منحصر به فرد مي باشد.

8- موجوديت صندوقدار: فردي است که در مجموعه وظيفه گرفتن سفارش و مبلغ سفارش از مشتري را دارد و سپس براي او صورت حساب صادر مي کند، صندوقدار همچنين رابط بين مشتري  و آشپزخانه است يعني سفارشات را به آشپزخانه جهت تهيه غذا ابلاغ مي کند.

فهرست :  

ERD (نمودار موجوديت – رابطه)

DATA DICTIONARY

DATA OBJECT DESCRIPTION

نمودار هاي DFD

DFD سطح صفر

DFD سطح يک

DFD سطح 2 (فروش غذا)

DFD سطح 2 (کرايه تالار)

Pspec

STD

Cspec

مستند سازي طراحي

بند 2 :  طراحي داده

طراحي پايگاه داده ها

1- پرسنل (personels)

2- مشتري (customers)

3- صندوق دار (cashiers)

4- غذا  (foods)

5- فاکتور(bills)

6- قرارداد (agreements)

7- سفارشات فاکتور (order_bills)

8- سفارشات قرارداد(order_agreements)  :

ارتباط بين جداول بانک اطلاعاتي

مرجع دو طرفه بيان ارتباط بين اشياء پايگاه داده اي با فايل هاي خارجي

بند3 = طراحي معماري (ترسيم  Program Structure)

بند 4 = طراحي رابط هاي داخلي و خارجي و رابط کاربر

رابط هاي داخلي

رابط کاربر

1- فرم ويرايش يا ثبت غذاي جديد

2- فرم ويرايش اطلاعات صندوقداران يا ثبت اطلاعات يک صندوقدار جديد

3-فرم فروش غذا

4- فرم عقد قرارداد جهت کرايه تالار

5-فرم فسخ قرارداد عقد شده

6- فرم نمايش اطلاعات مشتري و ويرايش اطلاعات

7-فرم تحويل غذا

8-فرم ويرايش قرارداد عقد شده

9- فرم گزارش گيري

بند 5= طراحي مؤلفه (فلوچارت)

فروش غذا

ثبت و بروزرساني غذاي جديد

ثبت و بروزرساني اطلاعات صندوقداران

عقد قرارداد

تهيه گزارش از يک بازه زماني

تهيه گزارش از فاکتور فروش غذا

تهيه گزارش از مبلغ قراردادها

تهيه گزارش از هزينه ي خريد نيازها

محاسبه مبلغ قابل پرداخت غذا (بدون تخفيف)

محاسبه مبلغ قابل پرداخت غذا ( با تخفيف)

محاسبه هزينه کرايه تالار

مبلغ تخفيف قرارداد

خريد نيازمندي ها

گزارش خريد يک پرسنل خاص در ماه جاري

فسخ قرارداد عقد شده

تجزیه و تحلیل سیستم آژانس مسکن

نام پروژه انتخابی ما  (آژانس مسکن) است. سیستم کلی آژانس مسکن به این گونه است (البته در حال حاضر)که افرادی مایل هستند قطعه زمینی ‌, خانه ای ,مغازه ای , یا به صورت کلی ملکی را به فروش برسانند یا خریداری کنند این موضوع را به اطلاع دفتردار آژانس مسکن می رسانند  (البته با مشخصات کامل ملک به همراه آدرس) مدیر آژانس مسکن  کارشناسی را به آدرس مورد نظر می‌فرستد تا ملک را کارشناسی و مشخصات آن را از قبیل (متراژ ، موقعیت جغرافیایی و …)و پس از رویت سند ملک کلیه مشخصات را تحویل دفتردار می‌دهد تا در دفتر ثبت کند و کارشناسی دیگر طبق این مشخصات(با توجه به نرخ روز و مشخصات ثبت شده و شرایط ملک –جغرافیایی–اجتماعی و …) قیمتی روی ملک می‌گذارد . همچنین دفتردار اطلاعاتی مثل آدرس منزل و شماره همراه فروشنده را هم ثبت می‌کند . از سوی دیگر افرادی که به دنبال ملکی هستند (برای خرید یا اجاره) به آژانس رجوع می‌کنند و مشخصات ملکی را که به دنبال آن هستند به دفتر دار اعلام می‌کنند و دفتردار در دفتر خود جستجو می‌کند . اگر در دفتر خود ملکی با چنین مشخصاتی پیدا نکرد(یا نزدیک به چنین مشخصاتی) در دفتر دیگر مشخصات ملکی را که خریدار یا اجاره کننده در نظر دارد ثبت می‌کند به همراه مشخصات خود خریدار یا اجاره کننده (از قبیل آدرس منزل ،شماره تلفن و…)   تا در آینده اگر فروشنده ای چنین ملکی با چنین مشخصاتی برای فروش گذاشت به خریدار اطلاع داده شود.

و اگر دفتردار ملکی را با مشخصاتی که خریدار در نظر دارد در دفتر اول پیدا کرد قیمتش را به اطلاع خریدار می‌رساند  و اگر مورد قبول او بود یک قرار با دو طرف (خریدار و فروشنده ) می‌گذارد و ملک را به خریدارنشان می‌دهد و اگر مورد قبول طرفین بود (منظور شرایط) توسط –مدیر–درآژانشمسکنقراردادینوشتهمی‌شود و پس از اتمام معامله (امضای قرارداد توسط طرفین) درصدی به نسبت قیمتِ ملک به فروش رسیده –یابهنسبت اجاره ملک اجاره شده – (معمولا برای فروش یک درصد از قیمت کل ملک) به عنوان حق کمسیون توسط حسابدار یا خود مدیر دریافت می‌شود البته مدیر آژانس قبل از گرفتن حق کمسیون مدارک لازم جهت ثبت محضری را از طرفین می‌گیرد  .(همین روند برای رهن و اجاره طی می‌شود )

فهرست :  

معرفی پروژه

بلوک دیاگرام

سیستم آژانس مسکن

نمودار بستر DFD

سطح یک منطقی

واحد خرید و فروش

امور مدارک

ERD آژانس مسکن

استفاده از طراحی شی گرا با نرم افزار رشنال رز

Case Use واحد پذیرش

Case Use واحد مالی

Case Use واحد گزارش گیری

Case Use واحد خرید و فروش

نمودار sequence

نمودار callboration

نمودار class

پروژه تجزیه و تحلیل سامانه اساتيد دانشگاه

با سلام . دو شیوه  برای تحلیل  وجود دارد: 1-تحلیل ساخت یافته (تمرکز این شیوه تحلیل بر رویدادها و توابع است) 2-تحلیل شی گرا (تمرکز این شیوه بر اشیا و موجودیتهای سیستم است)

خروجی تحلیل ساخت یافته:

-نمودار گردش داده ها (Data Flow Digram)

-نمودار گذار حالت (ِData Transition Diagram)

خروجی تحلیل شی گرا:

-نمودار مورد کاربرد(Use Case Diagram)

-نمودار ترتیب (Sequence Diagram)

-نمودار کلاس (Class Diagram)

خروجی مشترک هر دو شیوه تحلیل  نمودار ارتباط موجودیتها (Entity Relation Diagram) می باشد. در هر تحلیل سه موضوع باید مشخص شود:

1-بعد خارجی نرم افزار: شناخت تعاملات خارجی نرم افزار

2-بعد رفتاری سیستم : شناخت زیر سیستم های نرم افزاری و تعامل انها با هم

3-بعد ساختاری سیستم:شناخت انواع داده های داخل نرم افزار و گردش انها

1-2 راهبردهاي دانشگاه  در حوزه فناوري اطلاعات

اهداف مورد نظر در جهت تدوين توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ايلام را مي توان در موارد زير خلاصه نمود:

– فرهنگسازي و بكارگيري همه امكانات و ظرفيتها درجهت نيل به شهر الکترونيک و توسعه ICT در دانشگاه

– افزايش بهبود سيستمها و افزايش بهره وري

– تحقيق و پژوهش وكسب آخرين دستاوردهاي علمي وتجربي در زمينه فنآوري اطلاعات و ايجاد بسترهاي مناسب و زيرساختهاي متناسب در جهت بكارگيري و استفاده از فنآوري هاي جديد در دانشگاه.

– پشتيباني همه جانبه کليه فعاليت هاي رايانه اي در دانشگاه و ايجاد شبکه

– افزايش سطح كيفي و كمي ارائه خدمات درزمينه هاي مختلف

– ارتقاي ابعاد مختلف توسعه دانشگاه

– افزايش سرعت تصميم گيري در سطوح مختلف دانشگاه

– تسهيل سيستمهاي اجرايي و مديريتي در سطح  دانشگاه

– افزايش سطح آگاهي عموم دانشجویان نسبت به ابزارهاي نوين و چگونگي استفاده از آنها

پروژه مورد نظر طبق تحلیل شی گرا صورت گرفته و مطابق فرایند RUP  می باشد

پروژه تجزیه تحلیل سیستم کتابخانه‎

با سلام خدمت دوستان .هدف از انجام این گزارش شرح و توصیف سیستم کتابخانه می باشد. به نحوی که شما در جریان روند کار سیستم کتابخانه قرار گرفته و با معایف سیستم دستی آشنا شوید و نوع کار کردن سیستم نرم ازاری در این سیستم را مشاهده می نمایید. خدماتي كه اين كتابخانه به مشتري هايش ارائه مي دهد عبارتند از دادن كتاب براي مدت معلوم به افراد عضو كتابخانه ، وجستجوي كتاب . در سیستم بسیاری از کارها مانند تمدید ثبت نام و مهلت کتاب و دیدن کتاب هایی که اکنون به امانت رفته اند به صورت کامپیوتری انجام گرفته و تمامی اطلاعات کاربر در سیستم کامپیوتری به ثبت می رسد این اطلاعات شامل :

فهرست :

 1)    ثبت نام

2)    صدور کارت

3)    آماده سازی کتب

4)    جستجوی کتاب

5)    رزرو کتاب

6)    امانت کتاب

7)    دریافت کتاب

8)    چیدن کتاب

9)    وجین و شلف خوانی

10) تمدید اعتبار کارت

11) تمدید امانت کتاب

12) تهیه گزارش

13) ارسال آمار ماهیانه

14) گرفتن نسخه پشتیبان

15) ارسال لیست کتب مورد نیاز

16) وظایف اعضاء

17) مدیر

18) کتابدار

19) کاربر

20) لیست درخواست خودرو برای تحویل سفارشات

21) لیست درخواست کتاب از انبار

22) لیست درخواست خرید کتاب

23) رسید تحویل کتاب از انبار

24) رسید فاکتور فروش

25) رسید گزارش فروش

پروژه تجزیه تحلیل سیستم رزرو و فروش بلیط آژانس مسافرتی

تفاوت برنامه نویسان حرفه اي با برنامه نویسان آماتور در توانایی ایجاد برنامه هایی با رابط کاربر زیبا تر و حجم کمتر و سرعت پردازش بالاتر است. البته در این میان طراحان مساله نیز سهم بسزائی در این زمینه دارند. چرا که در صورت وجود نداشتن یک طرح اولیه از نرم افزار نمی توان به سادگی برنامه نویسی نمود. زیرا شناخت کافی از صورت مساله وجود ندارد. به همین سبب ممکن است در مراحل مختلف براي نوشتن برنامه مجبور شویم چندین مرحله به عقب بازکردیم و این گونه مسائل در پروژه هاي بزرگ که در آنها پروسه زمانی وجود دارد مشکل ساز خواهد بود. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود این است که عدم وجود منابع اطلاعاتی مناسب در مورد راه حل مسائل برنامه نویسی همیشه یکی ار دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزار کشور بوده است. یادآوري این نکته خالی از لطف نیست که یکی از منابع درآمد ارز ي در کشور هند فروش نرم افزار هاي تولید شده در این کشور به کشورهاي دیگر می باشد. البته برنامه نویسی مساله مهمی می باشد. ولی مهمتر از آن طراحی و تحلیل سیستمی است که باید براي آن برنامه نویسی نمود. بنابراین با توجه به این مساله ، شناخت روشی که بتوان با آن به گونه اي سیستماتیک و اصولی یک سیستم را مورد بررسی قرار داد و نیازمندیهاي آن را به طور کامل بدست آورد نکته بسیار مهمی است که البته به آن توجه زیادي نمی شود. در این پروژه و تحقیق سعی بر آن شده که با یکی از روشهاي طراحی و تجزیه و تحلیل سیستمها به طراحی سیستم فروش و رزرو بلیط آژانس مسافرتی در یک آژانس هواپیمایی به صورت بخش به بخش پرداخته شود.

فهرست :

پروژه حاضر در سه مرحله انجام می شود که این سه مرحله به شرح ذیل می باشند:

شرح سیستم :

1 –  تعریف

2 – کاربرد

3 –  مزایا

4 – آنالیز سیستم

5 – تهیه الگوریتم و فلوچارت ( تعریف اینکه بر روي اطلاعات چه کار هایی انجام شود )

الف) ارائه شرح سیستم نرم افزاري فروش و رزرو بلیط سیستم آژانس مسافرتی

هدف از ایجاد محلی براي فروش و رزرو بلیط آژانس مسافرتی ، ارائه راه کارهایی مناسب جهت دستیابی به فروش و رزرو بلیط آژانس مسافرتی براي مشتریان و مراجعان می باشد. در این پروژه به بررسی یک آژانس هواپیمایی و سیتم فروش بلیط قطار خواهیم پرداخت.

پروژه تجزیه و تحلیل سیستم دفترخانه ثبت اسناد رسمی

شرح سیستم دفترخانه ثبت اسناد رسمی : دفترخانه را درواقع می توان یک مکانی به شمارآورد که به طور کامل با مردم و اموال انها سروکار دارد.

بخش های مختلف دفترخانه اسناد رسمی :

1) یک دفتر خانه را می توان به قسمت های مختلفی تقسیم کرد که در این قسمت به این موارد اشاره کرده و هر کدام را به طور مختصر شرح می دهیم :

1-             رییس دفتر خانه

2-             قسمت ثبت تقاضاها

3-             قسمت تکمیل مدارک

4-             قسمت پرونده سازی برای متقاضی

5-             قسمت ثبت پرونده

6-             قسمت بایگانی

رییس دفتر خانه : رییس یک دفتر خانه در واقع کسی است که بر کار تمام کارمندان نظارت دارد و روابط بین انها را بر قرار می سازد. رییس دفترخانه همیشه کارهای اصلی را انجام می دهد که از جمله کارهای او می توان به امضای اخر ان ثبت یا سند متقاضی اشاره کرد که هم در اول و هم در اخر پرونده صورت می گیرد.

قسمت ثبت تقاضاها : وظیفه کارمندان در این قسمت این است که تقاضای متقاضیان را که یکی ازهمان مواردی است که قبلا گفته شده ثبت کنند تا به مرحله بعد نزدیکتر شود این عمل ثبت کردن که در هر صورتی توسط کارمندان صورت میگیرد به دو نوع تقسیم می شود که بستگی به پیشرفتگی و به روز بودن ان دفترخانه دارد که این دو قسمت عبارتند از :

1)             ثبت کامپیوتری

2)             ثبت دستی

ثبت کامپیوتری : تقاضا در این نوع سبک از طریق کارمندان به وسیله کامپیوتر صورت میگرد و این روش دارای سرعت بالا و هزینه کمتری میباشد و کارمندان راحت تر عمل ثبت را انجام می دهند.

ثبت دستی : این روش هم به همان صورت توسط کارمندان صورت می گیرد با این تفاوت که دیگراز کامپیوتر استفاده نمی شود و ثبت در دفترهای بزرگ و مخصوص ثبت صورت می گیرد و این روشی است که بسیار کند است و مدت زمان زیادی برای این کار باید صرف شود.

قسمت تکمیل مدارک : در این قسمت با توجه به تقاضاهای افراد برای هر تقاضا معمولا یک سری مدارک جداگانه نیاز است ، که باید افراد در اختیار دفترخانه قرار دهند به عنوان مثال برای انتقال سند مالکیت هر دو طرف یعنی فروشنده و خریدار موظف هستند که مدارکی از جمله شناسنامه ، کپی سند و مدارک ملک از جمله گواهی عدم خلاف که باید از شهرداری گرفت را در اختیار دفترخانه قرار دهند ودراین قسمت مدارک به صورت کلی چک می شوند تا کم وکاستی یا اشکالی در مدارک نسبت به ملک فوق وجود نداشته باشد و مدارک باید با ملک مطابقت داشته باشد و بعد از این مرحله پرونده به مراحل بعدی ارجاع می شود.

قسمت پرونده سازی : در این قسمت مدارک مربوط به ملک ها که در مراحل قبلی از افراد گرفته شده بود دوباره چک شده و به صورت یک پرونده در می اید و مدارک به ترتیب در پرونده قرار می گیرند ، این پرونده ها به دو صورت می باشند : 1- کتبی ، 2- به صورت کامپیوتری

کتبی : به این صورت است که مدارک را در یک دفتر مخصوص به صورت دستی ثبت می کنند.

کامپیوتری : در این روش مدارک از طریق اپراتور وارد کامپیوتر می شود وذخیره می شود.

قسمت ثبت پرونده : در این مرحله پرونده ثبت می شود. عمل ثبت پرونده در هر دفترخانه متفاوت می باشد و هر دفترخانه از روش مخصوص خود استفاده می کند ، عمل ثبت به این صورت است که به هر پرونده یک شماره یا کد

اختصاص می دهند که این پرونده ها با کد مربوط به خود که توسط کارمندان برای انها گذاشته می شود در سیستم ثبت می گردند و در این قسمت و در این قسمت مشخصات فروشنده و خریدار و همچنین مشخصات ملک ثبت می شود . این مرحله بسیار قابل اهمیت می باشد زیرا باید پرونده ها به گونه ای ثبت شوند که کسی به جز افراد دفترخانه نتواند به ان دسترسی پیدا نماید و فقط کسی بتواند به ان دسترسی پیدا نماید که رمز یا کد پرونده را داشته باشد که معمولا این کدها در اختیار رییس دفتر خانه می باشد.

فهرست :

شرح سیستم دفترخانه ثبت اسناد رسمی

بخش های مختلف دفترخانه اسناد رسمی

رییس دفتر خانه

قسمت ثبت تقاضاها

ثبت کامپیوتری

ثبت دستی

قسمت تکمیل مدارک

قسمت پرونده سازی

قسمت ثبت پرونده

قسمت بایگانی

چارت سازمانی دفتر خانه اسناد رسمی

نمودارهای DFD فیزیکی

شناسایی موجودیت ها

فرم تشریح خطوط جریان ارتباطی

فرم جریان داده

فرم (ارائه مدارک)

فرم جریان داده

فرم   (دریافت گواهی امضا)

فرم ذخیره داده

فرم ذخیره داده (مبلغ دریافتی)

فرم ذخیره داده (پرونده)

DFDهای منطقی

ماتریس ارتباط بین موجودیت ها

فرهنگ داده ها (DATA DICTIONARY)

جدول tblCustomer (مشتری)

جدول tblAmoun (دریافت مبلغ)

جدول tblGavahiEmza (گواهی امضا)

جدول tblMadarek (مدارک)

جدول tblSanad (سند)

جدول tblFile (پرونده)

جدول tblEstelam (استعلام)

جدول tblPersonnel (پرسنل)

نمودار ER منطقی سیستم دفتر خانه ثبت اسناد رسمی

نمودار ER فیزیکی سیستم دفتر خانه ثبت اسناد رسمی

شرح پردازش ها

پروژه مهندسی نرم افزار مدیریت فروشگاه

هدف این نرم افزار مدیریت جامع به اجناس و تامین رفاه مشتریان می باشد. سیستم از ۳ بخش که شامل: انباردار، کاربر (فروشنده) و مدیریت تشکیل شده است که اجناس وارده ابتدا در انبار نگه داری می شود و در صورت نیاز به فروشگاه فرستاده می شود. فروشنده مسئول نظارت بر اجناس میباشد، همچنین وظیفه ی ثبت مشتریان بر عهده ی فروشنده می باشد.فروشنده باید اطلاعات مربوط به مشتریان را در سیستم نگهداری کند.وهمچنین در صورت کسری کالا در فروشگاه اسم کالا را ثبت کند تا در وقت مطلوب از انبار به فروشگاه اضافه گردد. انباردار مسئول ثبت کالاها ی انبار می باشد و در صورت دریافت درخواست کالا از سوی فروشنده بلافاصله کالای مورد نظر را برای فروشگاه فراهم می کند و در صورت عدم وجود کالا در انبار برای مدیر درخواست خرید کالای مورد نظر را می فرستد. مدیر ناظر بر تمام اطلاعات مربوط به کالاها و مشتریان است و ماهیانه میتواند ضرر و زیان فروشگاه را محاسبه کند همچنین مدیر کالای مورد نیاز را برای انبار فراهم می کند.درضمن تنها مدیر میتواند موجودی صندوق را مشاهده کند. و قیمت کالاهارا تغییر دهد. به صورت کلی هر کدام از این بخش شامل این زیر سیستم ها می باشد:

کاربر

نمایش لیست فروش

گزارش گیری

صدور فاکتور

فروش اجناس

جستجو و مشاهده در میان لیست مشتریان

ثبت مشتریان دارای بدهی

ثبت کالاهای در صورت عدم وجود

انبار دار

ثبت کالا های وارده

ثبت کالاهای کسری در انبار

مدیریت

مشاهده کالاهای وارده

گزارش گیری مالی

محاسبه سود و زیان

تشخیص هویت فروشندگان (منظور اجازه و ساخت یک پنل کاربری برای فروشندگان)

نمایش موجودی صندوق

قیمت گذاری کالا

مشاهده فروش

مشاهده کردن کسورات فروشگاه

نمایش سود نسبت به هر کالا

پروژه تجزیه و تحلیل سیستم ثبت نام آموزشگاه

مستندات تولید شده برای این پروژه به شرح ذیل می باشد. اکیدا پیشنهاد می شود برای درک بهتر سیستم، مستندات، به ترتیب آورده شده در زیر مورد مطالعه قرار بگیرند. ابتدا موارد کاربری توضیح داده شده و سپس نمودارهای مربوط به آزمایشگاه مهندسی نرم افزار آورده شده است.

فهرست :

نمودار مورد کاربرد - نمودار فعالیت - نمودار کلاس  - رابطه تناظر , رابطه جمعی - نمودار توالی  - نمودار همکاری

مشخصات موارد کاربری ثبت نام بیماران

مشخصات تعیین کاربری زمان مراجعه بیماران

مشخصات موارد کاربری لیست گیری

مشخصات موارد کاربری ویرایش اطلاعات بیماران

مشخصات موارد کاربرد ثبت فیش بیمار یا ارائه فیش به بیمار

تجزیه و تحلیل سیستم ثبت نام آموزشگاه

مسئول ثبت نام کلیه درس های قابل ارائه در موسسه و شرایط ثبت نام را به کارآموز ارائه می دهد. کار آموز می تواند دروس مورد نظر خود را انتخاب وبه سیستم ثبت نام ارائه دهد. سیستم ثبت یکسری اعمال کنترلی را برروی دروس انتخابی کارآموز انجام می دهد ، در قسمت مالی هزینه درس های انتخابی بررسی  می شود و هزینه نهایی به کارآموز اعلام می شود و از او در مورد تایید نهایی سوال می شود. اگر پاسخ بلی باشد اطلاعات ثبت و در بانک ذخیره میشود وگرنه از سیستم ثبت نام خارج می شود.

مدیر آموزشگاه یک سری دروس را برای کارآموزان ارائه می دهد و لیست دروس انتخابی را به مسؤل ثبت نام آموزشگاه می دهد مسئول ثبت نام کلیه درس های قابل ارائه در موسسه و شرایط ثبت نام را به کارآموز ارائه می دهد. کار آموز می تواند دروس مورد نظر خود را انتخاب وبه سیستم ثبت نام ارائه دهد. سیستم ثبت یکسری اعمال کنترلی را برروی دروس انتخابی کارآموز انجام می دهد.

۱ – ابتدا بررسی می کند که مهلت ثبت نام در هیچ یک از دروس به اتمام نرسیده باشد.

۲ – سپس جنسیت کارآموز بررسی می شود و اگر کلاس انتخابی ویژه آقایان بوده ولی کارآموز زن باشد به سیستم اعلام می گردد و بالعکس.

۳ –  سپس اگر ظرفیت کلاس قبلا تکمیل شده باشد اعلام میگردد.

۴ – در مرحله آخر تداخل دروس انتخابی بررسی می شود.

بعد انجام این مراحل اگر خطایی گزارش نشد ، در قسمت مالی هزینه درس های انتخابی بررسی  می شود و اگر کارآموز قبلا هم در موسسه مشغول به تحصیل بوده و طلب یا بدهی داشته باشد مجموع آن محاسبه شده و هزینه نهایی به کارآموز اعلام می شود و از او در مورد تایید نهایی سوال می شود. اگر پاسخ بلی باشد اطلاعات ثبت و در بانک ذخیره میشود وگرنه از سیستم ثبت نام خارج می شود.

 فهرست :

چکیده

سناریوی ثبت نام

سیستم ثبت نام آموزشگاه

سناریوی سیستم کنترل کلاسها

سناریوی سیستم بررسی مالی

نتایج عملی

یوزکیس ها

سیستم ثبت نام :Sequence diagram

سیستم ثبت نام : coolaboration diagram

سیستم کنترل کلاس: Sequence diagram

سیستم کنترل کلاس : coolaboration diagram

سیستم بررسی مالی : Sequence diagram

سیستم بررسی مالی : coolaboration diagram

سیستم ثبت نام  : statechart diagram

سیستم ثبت نام : class  diagram

پروژه جامع تجزیه و تحلیل سیستم پذیرش بیمارستان

الگوریتم مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است.  در این پروژه ما فکر می کنیم که اگه از جستجوی دودویی استفاده کنیم بهتر است چون جستجوی دودویی از جستجوی خطی سریع تر می باشد و همچنین پیچیدگی زمانی آن کم می باشد. پیشنهاد ما برای طراحی الگوریتم این پروژه استفاده از توابع بازگشتی نیست چون توابع بازگشتی با فراخوانی هایی که انجام می دهند زمان و همچنین پیچیدگی الگوریتم را بالا می برند که این برای این سیستم پیشنهاد نمی شود .

به پیشنهاد ما الگوریتم هایی مثل کوله پشتی ، دوره گرد و صفرویک به روش پویا و ژنتیک برای حل مسئله های متفاوت در این پروژه کاربرد خوبی می توانند داشته باشند. الگوریتم ژنتیک  Genetic Algorithm  تکنیک جستجویی در علم رایانه برای یافتن راه‌حل تقریبی برای بهینه‌سازی و مسائل جستجو است. الگوریتم ژنتیک نوع خاصی از الگوریتمهای تکامل است که از تکنیکهای زیست‌شناسی فرگشتی مانند وراثت و جهش استفاده می‌کند.

در واقع الگوریتم‌های ژنتیک از اصول انتخاب طبیعی داروین برای یافتن فرمول بهینه جهت پیش‌بینی یا تطبیق الگو استفاده می‌کنند.الگوریتم‌های ژنتیک اغلب گزینه خوبی برای تکنیک‌های پیش‌بینی بر مبنای رگرسیون هستند. مختصراً گفته می‌شود که الگوریتم ژنتیک (یا GA) یک تکنیک برنامه‌نویسی است که از تکامل ژنتیکی به عنوان یک الگوی حل مسئله استفاده می‌کند.مسئله‌ای که باید حل شود ورودی است و راه‌حلها طبق یک الگو کد گذاری می‌شوند که تابع fitness نام دارد هر راه حل کاندید را ارزیابی می‌کند که اکثر آنها به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. از آنجایی که حل مسأله زمانبندی از زیر شاخه های الگوریتم های هوش مصنوعی می باشد ، در این پروژه می توانیم از الگوریتم ژنتیک استفاده کنیم.

فهرست :

مقدمه

فرم تقاضاء

گزارش اولیه شناخت

تعریف پروژه

چارت سازمانی

شرح وظایف

چارت عملیاتی

نیاز های عملیاتی

نیاز های کیفی

گزارش امکان سنجی و شرح سیستم

مقدمه

خلاصه ای در مورد هیات مدیره و ساختار سازمان

هدف

راهکار های ارائه شده که پذیرفته شدند

راهکار های ارائه شده که پذیرفته نشدند

متدلوژی پروژه

بررسی اقتصادی شامل هزینه ها و سودآوری ها

برنامه ریزی پروژه

فاز تحلیل پروژه

فاز پیاده سازی

فاز تست پروژه

پیشنهاد

نتیجه گیری

دیاگرام متن(context diagram)

شرح خطوط جریان داده

مصاحبه با مسئول فنی بیمارستان

شناخت نیاز ها

نیازهای  کاربر

.سهولت استفاده

زمان پاسخگویی

نیازهای سیستم

نیاز عملیاتی

نیاز کیفی

جدول نیازهای پایه

مستند نیازها

مقدمه

واژهنامه

معرفی نیازهای کاربر

سهولت استفاده

زمان پاسخگویی

معماری سیستم

نمودار جعبه شیشه ای

تعیین مشخصات نیازهای سیستم

خلاصه ی افراد مرتبط

خلاصه ی کاربران

وضعیت افراد مرتبط

نیاز های کلیدی کاربر

قابلیت های محصول

دامنه

مدلهای سیستم

دیاگرام بسته کاری

بازیگران و نقش های مشترک در سیستم پذیرش

شخصیت بازیگرها

بازیگرهای مورد استفاده

سناریو

ماتریس مجوز دسترسی

دیاگرام کلاس

انواع روابط بین کلاس ها

دیاگرام توالی درخواست بستری

دیاگرام همکاری درخواست بستری

دیاگرام توالی رضایت نامه

دیاگرام همکاری رضایت نامه

دیاگرام توالی چک کردن وضعیت بخش

دیاگرام همکاری چک کردن وضعیت بخش

دیاگرام توالی فرم ترخیص

دیاگرام همکاری فرم ترخیص

دیاگرام توالی تاییدیه ترخیص

دیاگرام همکاری تاییدیه ترخیص

دیاگرام توالی اعلام تعداد تخت خالی

دیاگرام همکاری اعلام تعداد تخت خالی

دیاگرام توالی گزارش وضعیت بیمار

دیاگرام همکاری گزارش وضعیت بیمار

دیاگرام توالی ثبت مدارک بیمار

دیاگرام همکاری ثبت مدارک بیمار

دیاگرام توالی نگهداری پرونده بیمار

دیاگرام همکاری نگهداری پرونده بیمار

دیاگرام توالی ارجاع پرونده بیمار

دیاگرام همکاری ارجاع پرونده بیمار

دیاگرام توالی  تعیین وقت برای پزشک

دیاگرام توالی  تعیین وقت برای پزشک

دیاگرام توالی لیست عمل

دیاگرام همکاری لیست عمل

دیاگرام توالی گزارش از نتیجه عمل

دیاگرام همکاری گزارش از نتیجه عمل

دیاگرام توالی هماهنگی با پزشک

دیگرام همکار ی هماهنگی با پزشک

دیاگرام توالی سرپرستار

دیاگرام همکاری سرپرستار

دیاگرام توالی شیفت کاری پرستاران

دیاگرام توالی شیفت کاری پرستاران

دیاگرام توالی تعیین سوپروایزر

دیاگرام همکاری تعیین سوپروایزر

دیاگرام توالی انجام تست و آزمایش

دیاگرام همکاری انجام تست و آزمایش

دیاگرام توالی ترخیص

دیاگرام همکاری ترخیص

معماری نرم افزار

ضمایم

ایندکس

پروژه مهندسی نرم افزار سیستم داروخانه

با سلام خدمت کاربران عزیز .پروژه داروخانه که دارای سیستم دریافت نسخع و تحویل دارو و امور مالی می باشد و همچنین دیگر نکات این پروژه شامل :

نیازهای عملیاتی :

۱-  سخت افزار :

به طور همزمان چندین کاربر بتوانند از آن استفاده نمایند.

سیستم باید قابلیت تغییرات مکانی را داشته باشد .

سیستم باید با اینترنت سازگاری داشته باشد .

سیستم قابلیت کار با شبکه را داشته باشد .

۲-  مدیریت سیستم داروخانه  :

سیستم باید امکان تعیین سطح دسترسی کاربران به اطلاعات را اعمال کند.

سیستم باید با برنامه های سازمان های بیمه ای سازگاری داشته باشد

نیاز های کیفی :

سیستم باید جزئیات نسخه بیمار را مدیریت نماید.

سیستم باید وجه دریافتی و وجه پرداختی را کنترل نماید .

سیستم باید فاکتورهای دریافتی و پرداختی شرکت های داروئی را کنترل نماید .

سیستم بایستی با کمترین اطلاعات اسناد مورد نظر را جستجو نمایید.

سیستم بایستی تعداد داروهای فروخته شده و موجود را کنترل کند .

شامل ۲۴ مورد استفاده + شرح کامل سناریو + فایل رشنال رز + نمودار فعالیت + نمودار توالی + نمودار حالت و …

دانلود کتاب آموزش فارسی مدل سازی UML

زبان مدل سازی یکنواخت یا UML چیست ؟

خلاصه :

UML شامل تعدادی عنصر گرافیکی است که از ترکیب آنها نمودارهای UML شکل می گیرند . هدف استفاده از نمودارهای مختلف در UML ، ارائه دیدگاه های گوناگون از سیستم است. همانطور که مهندسین عمران جهت ساختن یک ساختمان پلانهای مختلفی از ساختمان تهیه می کنند ، ما با استفاده از نمودارهای UML نماهای مختلفی از نرم افزار مورد نظر را تهیه می کنیم.

نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که : مدل UML آنچه که یک سیستم باید انجام دهد را توضیح می دهد، ولی چیزی درباره نحوه پیاده سازی سیستم نمی گوید.

با توجه به رشد نرم افزارهای پشتیبانی کننده UML امروزه با استفاده از نرم افزارهایی مانند Visio ، Enterprise Architecture و rational rose شما می توانید بعد از کشیدن نمودارهای UML مستقیما نمودارهای خود را به بانک اطلاعاتی و کد تبدیل کنید (البته این نرم افزارها ساختار کد شما را برایتان تولید می کنند!) این نرم افزارها همچنین کد برنامه شما را گرفته و نمودارهای UML برنامه را تولید می کنند. پس از آشنایی با مفاهیم شیء گرایی، (توضیحات بیشتر در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) در اینجا زبان مدلسازی UML را معرفی کرده و خواهیم دید چگونه این زبان مفاهیم شیء گرایی را پشتیبانی می کند.

مقدمه

زبان مدل سازی یکنواخت ( Unified Modeling Language ) یا UML یک زبان مدلسازی است که برای تحلیل و طراحی سیستم های شی گرا به کار می‌رود. UML اولین بار توسط شرکت Rational ارائه شد و پس از آن از طرف بسیاری از شرکت های کامپیوتری و مجامع صنعتی و نرم افزاری دنیا مورد حمایت قرار گرفت؛ به طوریکه تنها پس از یک سال، توسط گروه Object Management Group، به عنوان زبان مدلسازی استاندارد پذیرفته شد. UML توانایی ها و خصوصیات بارز فراوانی دارد که می‌تواند به طور گسترده‌ای در تولید نرم‌افزار استفاده گردد. در ادامه این مقاله ابتدا به تاریخچه UML و در ادامه به معرفی، ویژگی ها و نمودارهای آن پرداخته می شود.

تاریخچه UML :
دیدگاه شی گرایی (Object Oriented) از اواسط دهه ۱۹۷۰ تا اواخر دهه ۱۹۸۰ در حال مطرح شدن بود. در این دوران تلاش های زیادی برای ایجاد روش های تحلیل و طراحی شی گرا صورت پذیرفت. در نتیجه این تلاش ها بود که در طول ۵ سال یعنی ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴، تعداد متدولوژی های شی گرا از کمتر از ۱۰ متدولوژی به بیش از ۵۰ متدولوژی رسید. تکثر متدولوژی ها و زبانهای شی گرایی و رقابت بین اینها به حدی بود که این دوران به عنوان `دوران جنگ متدولوژیها` لقب گرفت.

از جمله متدولوژی های پرکاربرد آن زمان می توان ازBooch، OOSE، OMT، Fusion، Coad-Yourdan، Shlayer-Mellor و غیره نام برد. فراوانی و اشباع متدولوژیها و روشهای شی گرایی و نیز نبودن یک زبان مدلسازی استاندارد، باعث مشکلات فراوانی شده بود. از یک طرف کاربران از متدولوژیهای موجود خسته شده بودند، زیرا مجبور بودند از میان روشهای مختلف شبیه به هم که تفاوت کمی در قدرت و قابلیت داشتند یکی را انتخاب کنند. بسیاری از این روشها، مفاهیم مشترک شی گرایی را در قالب های مختلف بیان می کردند که این واگرایی و نبودن توافق میان این زبانها، کاربران تازه کار را از دنیای شی گرایی زده می‌ کرد و آنها را از این حیطه دور می‌ساخت. عدم وجود یک زبان استاندارد، برای فروشندگان محصولات نرم افزاری نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده بود.

اولین تلاشهای استانداردسازی از اکتبر ۱۹۹۴ آغاز شد، زمانی که آقای Rumbaurgh صاحب متدولوژی OMT به آقای Booch در شرکت Rational پیوست و این دو با ترکیب متدولوژیهای خود، اولین محصول ترکیبی خود به نام `روش یکنواخت` را ارائه دادند. در سال ۱۹۹۵ بود که با اضافه شدن آقای Jacobson به این دو، روش یکنواخت ارائه شده با روش OOSE نیز ترکیب شد و این خود سبب ارائه UML نسخه ۰.۹ در سال ۱۹۹۶ گردید. سپس این محصول به شرکتهای مختلفی در سراسر جهان به صورت رایگان ارائه شد و استقبال شدید شرکت ها از این محصول و تبلیغات گسترده شرکت Rational، سبب آن شد که گروه OMG، نسخه ۱.۰ UML را به عنوان زبان مدلسازی استاندارد خود بپذیرد. تلاشهای تکمیلی UML استاندارد ادامه پیدا کرد و نسخه ۱.۱ آن در سال ۱۹۹۷ و نسخه ۱.۳ آن در سال ۱۹۹۹ ارائه گردید.

UML چیست ؟
UML یا زبان مدلسازی یکنواخت، زبانی است برای مشخص کردن (Specify)، مصورسازی (Visualize)، ساخت (Construction) و مستندسازی (Documenting) سیستمهای نرم افزاری و غیر نرم افزاری و نیز برای مدلسازی سیستمهای تجاری.

اما چرا مدل و مدلسازی ؟

ایجاد یک مدل برای سیستمهای نرم افزاری قبل از ساخت یا بازساخت آن، به اندازه داشتن نقشه برای ساختن یک ساختمان ضروری و حیاتی است. بسیاری از شاخه های مهندسی، توصیف چگونگی محصولاتی که باید ساخته شوند را ترسیم می کنند و همچنین دقت زیادی می کنند که محصولاتشان طبق این مدلها و توصیفها ساخته شوند. مدلهای خوب و دقیق در برقراری یک ارتباط کامل بین افراد پروژه، نقش زیادی می توانند داشته باشند. شاید علت مدل کردن سیستمهای پیچیده این باشد که تمامی آن را نمی توان یک باره مجسم کرد، بنابراین برای فهم کامل سیستم و یافتن و نمایش ارتباط بین قسمتهای مختلف آن، به مدلسازی می‌پردازیم. UML زبانی است برای مدلسازی یا ایجاد نقشه تولید نرم افزار.

به عبارت دیگر، یک زبان، با ارائه یک فرهنگ لغات و یک مجموعه قواعد، امکان می دهد که با ترکیب کلمات این فرهنگ لغات و ساختن جملات، با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. یک زبان مدلسازی، زبانی است که فرهنگ لغات و قواعد آن بر نمایش فیزیکی و مفهومی آن سیستم متمرکزند. برای سیستمهای نرم افزاری نیاز به یک زبان مدلسازی داریم که بتواند دیدهای مختلف معماری سیستم را در طول چرخه تولید آن، مدل کند.

فرهنگ واژگان و قواعد زبانی مثل UML به شما می گویند که چگونه یک مدل را بسازید و یا چگونه یک مدل را بخوانید. اما به شما نمی گویند که در چه زمانی، چه مدلی را ایجاد کنید. یعنی UML فقط یک زبان نمادگذاری (Notation) است نه یک متدولوژی. (توضیحات بیشتر در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) یک زبان نمادگذاری شامل نحوه ایجاد و نحوه خواندن یک مدل می باشد، اما یک متدولوژی بیان می کند که چه محصولاتی باید در چه زمانی تولید شوند و چه کارهایی با چه ترتیبی توسط چه کسانی، با چه هزینه‌ای، در چه مدتی و با چه ریسکی انجام شوند.

کتاب آنالیز سیستم و طراحی توسط UML 2.0

کتاب رایگان آموزش آنالیز سیستم و طراحی توسط UML 2.0 که دارای سر فصل های مختلف و متنوعی می باشد و با زبان شیرین فارسی برای شما کاربران گرامی آماده دانلود شده است که می توانید در ادامه همین مطلب این آموزش که به صورت پی دی اف هست را دانلود کنید . موفق باشید

توضیحات :

زبان مدل های متحد (UML) زبانی برای معین کردن، به تصویر کشیدن، ساختن و مستند کردن محصولات سیستم های نرم افزاری، سیستم های تجاری و سایر سیستم های غیر نرم افزاری است. UML برای نشان دادن یک همکاری عالی مهندسی علمی که موفقیت آن ها در مدل های سیستم های بزرگ و کامل ثابت شده است می باشد.

 

فهرست مطالب :

  • تکامل
  • معرفی
  • هدف UML
  • میدان دید در UML
  • توسعه ها
  • اولین محصولات UML
  • تعاریف محصولات UML
  • مفاهیم UML
  • یادداشت های راهنمای UML
  • الحاقات 
کتاب آموزش گام به گام UML به زبان فارسی

دانلود رایگان جزوه آموزش UML 

در این مطلب برای شما کتاب آموزش UML به زبان فارسی را تهیه و برای شما به اشتراک گذاشته ایم . این کتاب بسیار کامل و جامع می باشد و یک منبع خوب برای آشنایی و آموزش زبان مدل سازی فرآیند تولید نرم افزار | UML است و به دست افشین رفوا نگارش و گردآوری شده در ۸۳ صفحه و دارای محتوا درباره هر بخش UML شما می توانید هم اکنون این کتاب را کاملا رایگان و با لینک مستقیم دریافت کنید همچنین ما توضیحات کامل و سرفصل های کتاب را در ادامه قرار داده ایم . موفق باشید 

توضیحات :

یو ام ال uml یک زبان مدل سازی فرایند تولید نرم افزار می باشد که عدادی عنصر گرافیکی است که از ترکیب آنها نمودارهای UML شکل می گیرند کتاب آموزش یو ام ال توسط مهندس افشین رفوا از موسسه ی اموزشگاه تحلیل داده را آماده دانلود کرده ایم . زبان مدل سازی یکنواخت ( Unified Modeling Language ) یا UML یک زبان مدلسازی است که برای تحلیل و طراحی سیستم های شی گرا به کار می‌رود. UML اولین بار توسط شرکت Rational ارائه شد و پس از آن از طرف بسیاری از شرکت های کامپیوتری و مجامع صنعتی و نرم افزاری دنیا مورد حمایت قرار گرفت این کتاب دارای مثالهای فراوان می باشد که شما را با این زبان مدل سازی اشنا می کند. UML یا زبان مدلسازی یکنواخت، زبانی است برای مشخص کردن (Specify)، مصورسازی (Visualize)، ساخت (Construction) و مستندسازی (Documenting) سیستمهای نرم افزاری و غیر نرم افزاری و نیز برای مدلسازی سیستمهای تجاری است . امید است که از مطالعه ی این کتاب بهره کافی را ببرید.

سرفصل ها :

  • مقدمه
  • توجه
  • UML چیست 
  • معرفی UML
  • اهداف UML
  • مدل یا الگوی ذهنی از UML 
  • مفاهیم شی گرا
  • تجزیه و تحلیل oop
  • نقش UML در طراحی شی گرا | OO design
  • بخش های اساسی تشکیل دهنده UML
  • Relationship | رابطه
  • نمودار های UML
  • و …