جستجوی دسته : JAVASCRIPT

سری دوم از مجموعه آموزش تصویری JavaScript به زبان فارسی

سری دوم از مجموعه آموزش تصویری JavaScript را در این پست جهت دانلود قرار می دهم.این مجموعه آموزشی فارسی به آموزش جاوااسکریپت در محیط Visual Studio می پردازد و آموزش ها از سطح مقدماتی تا متوسط می باشند.کیفیت تصویری آموزش ها بسیار خوب است.مجموعه حاضر شامل 7 جلسه آموزشی می باشد.

 

فهرست مطالب آموزشی این مجموعه :

  • آشنایی با متغیر ها و انواع داده ای در جاوا اسکریپت
  • آشنایی توابع موجود در کتابخانه جاوااسکریپت
  • آشنایی با تعریف و بکار گیری متغیر ها در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با تعریف و بکارگیری توابع در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با متد آلرت در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با متد رایت در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با کلاس ویندو در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با ساخت ماشین حساب در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با ساخت منو در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با ساخت ولیدیشن در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با اجزای کلاس ها ویندو در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با پخش موزیک در جاوا اسکریپت
  • آشنایی با حرکت صفحه در جاوا اسکریپت
سری اول از مجموعه آموزش تصویری JavaScript به زبان فارسی

درود بر کاربران گرامی.با سری اول از مجموعه آموزش تصویری JAVA Script در این پست هستیم.جاوااسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی اسکریپت سمت کاربر (Client Side) به عنوان محبوب ترین زبان در طراحی وبسایت شناخته می شود و با استفاده از این نوع زبان بدون در نظر گرفتن زبان برنامه نویسی اعم از PHP یا ASP.NET می توانید کدهای سمت کاربر را پیاده سازی نمایید و نیازی به ارسال کد به سمت سرور نمی باشد زیرا کدها در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می شوند.از اینرو فراگیری این زبان کمک بسزایی در افزایش مهارت و تسلط شما در طراحی وبسایت می شود و 100 درصد سایت های کنونی موجود در فضای اینترنت از این زبان اسکریپتی استفاده می کنند.

در مجموعه حاضر ، این زبان در قالب 17 جلسه آموزشی در محیط Visual Studio آموزش داده می شود.آموزش ها به زبان فارسی می باشد و از کیفیت تصویری بسیار خوبی برخوردار است.با یادگیری این زبان در کنار یادگیری زبان های HTML و CSS که در پست های گذشته آموزش قرار داده شد ، می توانید با خیال راحت به فراگیری زبان برنامه نویسی سطح بالای ASP.NET بپردازید و در بازار کار نیز مشغول بکار شوید.

 

فهرست مطالب آموزشی این مجموعه :

  • آشنایی با تاریخچه و مقدمات کار با JavaScript
  • آشنایی با مبانی برنامه نویسی با JavaScript – بخش اول
  • آشنایی با مبانی برنامه نویسی با JavaScript – بخش دوم
  • آشنایی با انواع ارجاع پرکاربرد ( Math , Date , Array )
  • آشنایی مقدماتی با BOM ، DOM و رویدادها
  • عبارات منظم ( Regular Expression ) و پردازش فرم ها
  • بررسی دقیق تر مدل BOM
  • بررسی دقیق تر مدل DOM – بخش اول
  • بررسی دقیق تر مدل DOM – بخش دوم
  • بررسی دقیق تر مدل DOM – بخش سوم
  • رویدادها ( Events )
  • آشنایی با عنصر canvas و گرافیک 2 بعدی – بخش اول
  • آشنایی با عنصر canvas و گرافیک 2 بعدی – بخش دوم
  • مباحث تکمیلی ECMAScript
  • آشنایی با XML و JSON و Ajax
  • مباحث تکمیلی Ajax و ویژگی Drag and Drop
  • اشکال زدایی و نکات تکمیلی
سورس ماشین حساب باجاوا اسکریپت

با سلام . سورس پروژه ماشین حساب با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت و با کد نویسی تکنولوژی و طراحی شده است .این سورس کدبا ترکیبی از html جاوا اسکریپت و بوت استرپ طراحی شده است که می توانید درپروژه های خوداستفاده کنید

10 نکته ای که در پروژه های جاوا اسکریپت یاد میگیرید

یادگیری جاوا اسکریپت یک ماجراجویی است. پس از تقریباً یک دهه برنامه نویسی آماتور و حرفه ای در صنایع مختلف به وسیله جاوا اسکریپت، عموماً همه با این جمله موافق هستند. پروژه های فرانت اند با جاوا اسکریپت به ما برنامه نویسان آزادی زیادی در انتخاب، انعطاف پذیری و فضای بسیار زیادی برای خلاقیت می دهد. اما در عوض نیازمند کمی دانش در زمینه ی جاوا اسکریپت و برنامه نویسی می باشد. اگر دوست دارید که موارد بسیار مهمی را در برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت یاد بگیرید، حتماً این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید و مطمئن باشید که از خواندن و یادگیری این نکات به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد.

توضیحات مقدماتی

بعد از انجام دادن پروژه های بسیار زیادی با JQuery، require.js، Angular.js، React، ExtJs و شاید ده ها چیز دیگر در جاوا اسکریپت، چیزهای غیر قابل تصوری از فرانت اند 2018 جاوا اسکریپت دیده ام و همه ی ما احتمالاً زمانی با آن کار کرده ایم. اما همواره الگوهایی وجود داشته اند که کار می کنند تا پروژه های ناهماهنگ به نوعی قابل مدیریت شوند. در ادامه با 10 مورد از اساسی ترین آن ها آشنا می شوید که از تجربه شخصی گرفته شده اند. این الگوها پایه هایی استوار را برای یک پروژه از هر فریم ورک، از هر متد و از هر اندازه ای فراهم می کنند. اگر از این الگوها استفاده کنید می توانید مطمئن شوید که نیازی به توضیحات اضافه و همینطور کامنت گذاری در پروژه نیست و کار برنامه نویس نیز بسیار راحت تر می شود و اگر در یک گروه عضو باشید نیز سایر اعضا به راحتی می توانند کدهای شما را متوجه شده و بهتر آن را بهبود ببخشند.

تقسیم کردن پروژه جاوا اسکریپت به بخش های مختلف

بیشتر ما این عبارت را در جایی شنیده ایم، اما به نظر می رسد که بسیاری از افراد این قانون را جدی نگرفته اند. CommonJS، Webpack و Node به ما این توانایی را می دهند که کدهایمان را به چندین فایل تقسیم کنیم. اما چرا ما باید نگران باشیم؟ در ادامه به بررسی دو دلیل برای تقسیم کردن پروژه در جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت.

با تقسیم کردن برنامه در جاوا اسکریپت برنامه دارای ثبات می شود.

تقسیم کردن پروژه در جاوا اسکریپت به فایل های کوچک و تکی زمانی که کدهای شما زیاد است، باعث می شود که جست و جو و مدیریت آن ها به میزان بسیار قابل توجهی راحت تر شود، نام گذاری هر فایل بعد از این که آن را جدا کردیم باعث می شود که پروژه بهتر دیده شود و باعث می شود که در هنگام مشاهده ی معماری پروژه به مغزتان فشار نیاید. 

با تقسیم کردن برنامه در جاوا اسکریپت بهتر می توانید آن را مدیریت کنید.

جدا کردن هر قطعه و قرار دادن آن درون فایل مربوط به آن به شما این اجازه را می دهد که به راحتی در مواقع نیاز درون آن حرکت کنید. زمانی که تابع کمکی مورد نیاز شما در قسمت دیگری از اپلیکیشن قرار دارد، می توانید به راحتی یک پوشه ی اشتراک گذاری ایجاد کنید و تابع مورد نیاز را درون آن قرار دهید و از آن استفاده کنید.

در جاوا اسکریپت کدها را واضح سازی کنید.

درجاوا اسکریپت وقت بگذاریدو نام تمامی متغیرها، تابع ها و فایل ها را تغییر دهید.همانطور که برای فرزند خود نام گذاری می کنید، نام های مناسبی را در جاوا اسکریپت برای آن ها انتخاب کنید. شما امروز 0.3 ثانیه برای این که نام یک متغیر را x قرار دهید گذراندید ولی یک ماه بعد شما باید دو روز وقت بگذارید تا متوجه شوید که این متغیر چه معنایی می دهد. بنابراین نام آن را تغییر دهید حتی اگر چهار برابر زمان نیاز باشد. فکر کن و از نام های طولانی نترس.

از هک و چیزهایی که باعث می شوند درباره اپلای کردن به MIT فکر کنید، جلوگیری کنید. راه حل شما در واقع می تواند هوشمندانه یا پیچیده باشد و حتی گاهی اوقات در آینده شما یا یکی از هم تیمی های شما بخواهد از آن استفاده کند. در این شرایط باید زمان بسیار زیادی را صرف کند تا متوجه شود که درون کد جاوا اسکریپت شما چه اتفاقی افتاده است. تمرکز کنید که برنامه های خود را ساده سازی کنید بدون این که به توضیحات و یا کامنت ها نیاز داشته باشد.

از اعداد جادویی و استرینگ ها به صورت مستقیم استفاده نکنید.

همانند نام گذاری، از اعداد جادویی و استرینگ ها به صورت مستقیم در کد خود استفاده نکنید. مهم نیست که این اعداد یا استرینگ ها چقدر کوچک یا ارزشمند باشند، آن را درون یک متغیر با اسمی با معنی قرار دهید و آن را به بالای جایی که می خواهید از آن در جاوا اسکریپت استفاده کنید، قرار دهید. در بیشتر اوقات وقتی از یک مقدار به صورت مستقیم در کد جاوا اسکریپت استفاده می کنید ممکن است در جایی دیگر نیز استفاده شود، قرار دادن آن ها در متغیرها باعث می شود که کمتر از کد تکراری استفاده کنید و در نتیجه دارای کد ساده تری باشید که این کار ارزشمند است. بسیاری از افراد گمان می کنند که این کار در برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت اضافه کاری است. در حالی که چنین نیست و شما با انجام این کار در واقع نشان می دهید که در برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت یک فرد کاملاً حرفه ای هستید.

با پیچیدگی و تودرتویی در جاوا اسکریپت مقابله کنید.

اگر عرض کد شما بیشتر از 120 کاراکتر است و یا عمق آن بیشتر از 500 خط است یا دستور if شما بیشتر از سه سطح پایین رفته است، بیشترین تلاش خود را برای تقسیم بندی کردن کد خود در جاوا اسکریپت انجام دهید. شما می توانید در پیچیدگی هایی که مربوط به دستورهای شرطی است، درون if های تودرتو کد خود را به تقسیم بندی کنید و برای این تقسیم بندی می توانید از تابع های جداگانه استفاده کنید. اگر شما درون کدتان از فراخوانی های همزمان و پی در پی استفاده کرده اید، با استفاده از async/await می توانید اقدام به ساده سازی کد خود کنید.

پیچیدگی های بسیار زیادی در برنامه نویسی جاوا اسکریپت باعث می شود که علاوه بر این که خودتان در حین برنامه نویسی با جاوا اسکریپت دچار مشکل شوید و نتوانید برنامه ها و اپلیکیشن هایی را که نوشته اید را دیباگ کنید، افراد دیگری که قصد داشته باشند کد شما را مشاهده کنند هم نمی توانند به خوبی از آن سر در بیاورند و در نتیجه پروژه ی شما با مشکل بسیار بزرگی رو به رو خواهد شد.

پیکربندی منظم در جاوا اسکریپت

در صورتی که برنامه ی شما از متغیرهای global، API endpoints، قابلیت تغییر یا اعتبارنامه شخص ثالث استفاده می کند، آن ها را در یک فایل پیکربندی جداگانه قرار دهید. مجموعه ای از پکیج ها وجود دارد که به شما در مدیریت پیکربندی هم در وب و هم در کامپیوترتان کمک می کند، همانطور که می دانید اپلیکیشن شما هم بر روی سرور موجود است و هم بر روی کامپیوتر برنامه نویس؛ به همین علت این پکیج ها در مدیریت هر دو حالت به شما کمک می کنند. ایجاد فایل پیکربندی در ابتدای کار پروژه بسیار راحت تر است و این امکان را به شما می دهد که نحوه ی کارکرد این محیط را تنظیم کنید، مشخص کنید که با چه شرطی کار کنند، دقیقاً کدام ویژگی های آن ها در دسترس باشند و بسیاری از کارهای دیگر که در پروژه های جاوا اسکریپت می توان انجام داد.

فریم ورک ها در جاوا اسکریپت برای کمک کردن هستند.

بارها شده است که شما یک فریم ورک را ببینید که از آن استفاده شده و یا استفاده کننده آن را می شناخته است و یا به دلیل محبوبیت از آن استفاده کرده است. کمی زمان بگذارید و فکر کنید که برای پروژه ی خود نیاز به یک فریم ورک دارید یا نه و اگر دارید کدام یک از آن ها را باید استفاده کنید. کاربر نهایی وب سایت شما در صورتی که بداند فریم ورکی که از آن برای طراحی سایت و یا اپلیکیشن خود در جاوا اسکریپت استفاده کرده اید در Github دارای صد هزار ستاره است نمی تواند به راحتی از تجربه ی کردن کار با وب سایت شما بگذرد. کتابخانه ها و فریم ورک ها را می توان به چندین دسته تقسیم کرد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

کتابخانه های React در جاوا اسکریپت

زمانی از آن استفاده می شود که شما نیاز دارید که یک کنترل کلی بر روی معماری برنامه و نحوه ی ساخت آن داشته باشید اما آن ها فقط برای اپلیکیشن های وب ساخته شده اند. کار با سیستم React زمان زیادی را می گیرد و نقشه های بسیار زیادی قبل از آن نیاز است. به شرطی که شما بدانید می خواهید چکار کنید React می تواند کمک زیادی به شما کند. این کتابخانه ی جاوا اسکریپت از بهترین کتابخانه های آن می باشد که امروزه در دنیا بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند بنابراین برای استفاده از آن احساس نگرانی نکنید و خیالتان راحت باشد.

کتابخانه های Angular/VueJS/ Ember در جاوا اسکریپت

زمانی از این کتابخانه های جاوا اسکریپت استفاده می شود که نیاز به یک اپلیکیشن وب سریع و قابل اعتماد باشد. این فریم ورک ها کارهای زیادی برای شما انجام می دهند و باعث می شوند که از مزایا و معایب معماری برنامه دوری کنید و همینطور ساختار دقیق آن ها نیز آزادی عمل بیشتری را به شما نسب به React می دهد.

کتابخانه های JQuery / lodash/ similar جاوا اسکریپت

زمانی که نیاز به یک صفحه ی وب دارید که سریع بالا بیاید و بتواند چند کیلوبایت صرفه جویی کنید، می توانید از این کتابخانه ها استفاده کنید. آن ها می توانند به راحتی زمان توسعه ی اپلیکیشن را کاهش دهند اما باید مراقب باشید از آن جایی که آن ها به شما اجازه می دهند کدهای ناقص بنویسید از آن ها می توان به عنوان یک راهنما استفاده کرد نه یک پایه.

کتابخانه های Vanilla / No framework جاوا اسکریپت

از این کتابخانه ها می توانید هم برای اپلیکیشن های وب و هم صفحات وب استفاده کنید. زمانی که شما زمان زیادی را صرف برنامه نویسی و نقشه کشیدن می کنید، جاوا اسکریپت انتخاب خوبی است .زمانی که پروژه ی شما یک چیز تجربی دارد WebGL، Workers، بهینه سازی های عمیق یا انیمیشن های مرورگر را معرفی می کند. شما در نهایت می توانید فریم ورک شخصی خود را بسازید.

این لیست از کتابخانه های جاوا اسکریپت تنها به عنوان یک پیشنهاد است، زمان بگذارید و تصمیم بگیرید که کدام فریم ورک برای شما بهتر است.

به جز برای نمونه های اولیه در جاوا اسکریپت تست بنویسید.

یونیت تست ها، Smke تست ها، تست های End-to-end، Sanity check ها. به جز مواردی که پروژه ی شما یک پروژه ی اولیه است که قرار است به زودی بازنویسی شود تست ها را بنویسید. با افزایش پیچیدگی، نگهداری و مدیریت کدهای شما سخت تر می شود. تست ها می توانند این کار را برای شما انجام دهند. گاهی اوقات با یک باگ رو به رو خواهید شد و در صورتی که از تست ها در هنگام نوشتن پروژه کمک گرفته باشید، همان لحظه است که از خودتان تشکر می کنید که با استفاده کردن از تست ها در هنگام طراحی پروژه کار دیباگ کردن کد را برای خودتان به میزان بسیار زیادی راحت تر کرده اید.

در جاوا اسکریپت از کنترل کننده ورژن استفاده کنید.

مهم نیست که این یک نمونه ی اولیه باشد یا یک اپلیکیشن وب کامل یا یک نمونه کوچک از اپلیکیشن وب، از گیت یا از سایر کنترل کننده های ورژن (version control)، از همان لحظه ای که شما اولین خط از کدتان را می نویسید استفاده کنید. نحوه ی ادغام کردن را یاد بگیرید، مشکلات را حل کنید و به commit های قبلی بازگردید. کنترل کننده ورژن به شما اجازه می دهد که از طریق زمان سفر کنید، قسمت های شکست خورده ی کد را نجات دهید و تغییراتی که در گذشته ایجاد شده را مشاهده نمایید. بی شک یکی از مهم ترین نکات یا حتی مهم ترین نکته ای که می توانید از این مقاله بیاموزید استفاده کردن از کنترل کننده ورژن در پروژه هایتان است، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این مسئله این قدر مهم است؟ مهم بودن این مسئله به این دلیل است که حتی اگر شما بقیه ی چیزها را نادیده بگیرید و بقیه ی مسیر را به صورت تصادفی اشتباه بروید، با استفاده از کنترل کننده ورژن می توانید آن را بدون نیاز به خودش تعمیر کرده و دوباره شروع کنید.

حالت های مختلف را مسئولانه مدیریت کنید.

یک الگو یا کتابخانه برای مدیریت حالت ها پیدا کنید و از آن به خوبی استفاده کنید طوری که انگار زندگی شما به آن وابسته است. مانند توسعه دهندگان فرانت اند معمولاً با دو چالش مهم در جاوا اسکریپت رو به رو هستیم که این دو چالش نشان دادن داده ها و ذخیره ی آن ها می باشد. این دو چالش تا آخر پروژه در کنار شما هستند و شما بالاخره باید اقدام به حل کردن این دو چالش کنید. بهتر است که این کار را در همان ابتدای پروژه انجام دهید چرا که با گذشت زمان این کار سخت تر می شود و به نوعی اضافه کاری است.

ذخیره دیتا و مدیریت حالت ها معمولاً با پیچیدگی هایی رو به رو است چرا که شما باید به صورت همزمان این دو چالش را حل کنید. در واقع هدف ما این نیست که پیچیدگی کار را افزایش دهیم بلکه می خواهیم کاری کنیم که همان چیزی که در سرور اتفاق می افتد را کاربر به صورت همزمان بر روی صفحه نمایش خود مشاهده کند و همینطور بتواند تغییراتی بر روی آن انجام دهد. حال چطور این مسئله را در جاوا اسکریپت حل کنیم؟

قدم اول:

برای حل کردن این مشکل، React روش های مختلفی به شما ارائه می دهد که از جمله آن ها می توان به استفاده کردن از Redux در معماری Flux و همینطور استفاده از Mobx اشاره کرد. هر کدام از این ها دارای مزایا و معایبی هستند. برای این کار مطمئن شوید که اصول استفاده از کتابخانه را به خوبی یاد گرفته اید.

قدم دوم:

کتابخانه های Angular، Ember و VueJS بر اساس ایده ی قابل مشاهده بودن به راه حل های مدیریت خودشان می پردازند در حالی که چنین کاری لازم نیست زیرا کتابخانه های اضافی همچون ngRx و Akita و Vuex وجود دارند این که این کار را انجام می دهند.

قدم سوم:

برای بقیه ی فریم ورک ها یا وانیلا جاوا اسکریپت می توانید از Redux، Mobx یا راه حل مدیریت حالت خودتان استفاده کنید. هدف اصلی این است که مطمئن شوید که اپلیکیشن از یک ابزار مناسب استفاده می کند. این ابزار می تواند یک سرویس یا یک کتابخانه باشد.

روند سؤال کردن در جاوا اسکریپت

در پایان به گروه ها گوش دهید و یاد بگیرید. هر چیزی که می خوانید، هر کامنتی، هر مقاله ی بلند و طولانی که حتی توسط یک گربه نوشته شده است و می تواند بر روی کد شما تأثیر بگذارد را در نظر داشته باشید و سؤال بپرسید. با ذهنی باز از ایده های جدید استقبال کنید و آن ها را بپذیرید، حتی می توانید از ایده های فرانت اند نیز استفاده کنید ولی فقط به یاد داشته باشید که از روی عادت این کار را نکنید و با علاقه آن را انجام دهید. این مورد باعث شده است که تعداد بسیار زیادی از پروژه های جاوا اسکریپت به صورت مستقیم به فراموشی سپرده شوند.

نکات مهم درباره فریم ورک های مورد استفاده در پروژه

پروژه هایی که با استفاده از فریم ورک های قدیمی نوشته می شوند، گاهی اوقات از پروژه هایی که با دو فریم ورک در یک زمان نوشته شده اند، (به دلیل این که یک نفر از تیم خارج شده است) بسیار بهتر و پایدارتر هستند. در حالی که رویکرد جدید ممکن است اپلیکیشن شما و عملکرد توسعه دادن را بهبود ببخشد. به انتخاب خود بچسبید و از انتخاب خودتان جدا نشوید تا خاصیت نگهداری آن را حفظ کنید و آن را در صورت نیاز تنظیم کنید.

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

با سلام خدمت دوستان .بسیاری به علت تشابه اسمی فکر میکنند تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد.در متن به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت میپردازیم.

زبان های برنامه نویسی انواع مختلفی داشته که هر کدام شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در این متن به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد. به علت مشابه بودن نام این 2 زبان برنامه نویسی بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که هر دوی آنها یکسان هستند و یا تفاوت آنها ناچیز است. در این متن به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت تا این 2 زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت را با یکدیگر اشتباه نگیرید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

جاوا اسکریپت :

بسیاری از افراد که البته در زمینه برنامه نویسی حرفه ای نیستند فکر می کنند که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نسخه برگرفته شده از جاوا می باشد و در حقیقت یک مرحله پیشرفته تر از آن است؛ اما در حقیقت این میزان تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت بسیار بیشتر از این اندازه می باشد. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صفحه های اچ تی ام ال به کار می رود و قابلیت ها و ویژگی های آن باعث شده است تا محبوبیت و جایگاه مناسبی در دنیا کسب کند. از جمله این ویژگی ها می توان به کنترل کردن صفحه ها، بیشتر کردن کیفیت طراحی صفحه ها و... اشاره کرد. کدهایی که در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وجود دارد و به کار گرفته می شود شباهت زیادی به زبان سی دارند.

مزایای جاوا اسکریپت :

قبل از پرداختن به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت به مزایای استفاده از جاوا اسکریپت می پردازیم تا آشنایی کامل با این زبان پیدا کنید و درک تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت آسان تر شود. جاوا اسکریپت قابلیت این را دارد که در همه مرورگر ها مورد استفاده واقع شود. دادن قابلیت برنامه نویسی به اچ تی ام ال و فعال کردن این صفحات از دیگر مزایای آن می باشد. ساخت کوکی ها و استفاده کردن از آنها و همچنین ارزیابی کردن و تغییر اطلاعات نیز مزایای دیگر در استفاده از جاوا اسکریپت می باشد که می توانید از آن بهره مند شوید.

جاوا :

زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان کاربردی بوده که در بیشتر موارد و طراحی ها می توان از آن استفاده کرد. یک زبان دارای یک ماشین مجازی ست که این قابلیت را به آن می دهد تا در هر پلتفرمی اجرا شود و در هر سیستم عاملی کار کند که این موضوع به کارایی آن اضافه می کند. مشکلی که به این زبان برنامه نویسی وارد است به علت تبدیلی که توسط ماشین مجازی صورت می گیرد این فرایند کمی سرعت را پایین می آورد. این قابلیت ها باعث شده است تا از این زبان برنامه نویسی در اندروید نیز استفاده شود و اندروید از آن به عنوان یک زبان برنامه نویسی رسمی یاد کند. همه می دانیم که اندروید یکی از سیستم عامل های مورد استفاده می باشد که کاربرد زیادی دارد. از مهمترین تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت شاید استفاده جاوا در این سیستم عامل می باشد.

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت :

همانطور که گفتیم شباهت اسم این 2 زبان برنامه نویسی موجب شده است تا به اشتباه افراد فکر کنند که شباهت زیادی بین آنها برقرار است؛ اما شباهتی در بین آنها وجود ندارد و در این جا به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت می پردازیم تا درک این موضوع برای شما آسان تر شود. شرکتی که این دو زبان برنامه نویسی را تهیه کرده است متفاوت می باشد. شرکتی که زبان برنامه نویسی جاوا را تهیه کرده است شرکتی به نام sun microsystem می باشد این در حالی ست که شرکت تهیه کننده جاوا اسکریپت netscape است.این تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در ظاهر این 2 بوده و برای هر شخصی که با برنامه نویسی نیز آشنایی نداشته باشد این تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت مشهود است. در بخش بعد به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در ساختار می پردازیم و آن را بررسی می کنیم.

تفاوت در ساختار :

از دیگر تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت که می توان به آن اشاره نمود آن است که زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا محسوب می شود. این در حالی است که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی شی گرا می باشد. از دیگر تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت این است که برنامه هایی که با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا نوشته و طراحی می شوند می توانند بر روی ماشین مجازی و همچنین مرورگر های اینترنت اجرا شوند؛ اما در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برنامه ها و کد ها تنها امکان اجرا شدن بر روی مرورگر های اینترنتی را دارند. تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت به این جا محدود نمی شود و تفاوت دیگری نیز وجود دارد. برنامه های که با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند باید کامپایل شوند اما در برنامه هایی که با استفاده از جاوا اسکریپت نوشته شده است کامپایل نیازی نبوده زیرا فقط یک متن می باشند.

40 پروژه جاوا اسکریپت‎

با سلام خدمت کاربران عزیز .این فایل شامل بیش از 40 نمونه کد جاوا اسکریپت است که که به کمک آن میتوانید صفحات وب خود را به صورت پویا طراحی کنید. کدهای ساده و آموزشی بوده و فایل HTML هر پروژه در کنار آن جهت تست وجود دارد.امید است مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد .

فهرست :

All Upper Case

Combo Box

Email به هر جا

Marquee

Up Load.txt

اتصال به URL از طريق يك Checkbox

از بين بردن فضاهاي خالي ما بين كاراكترها

انبساط ميدان متني

ايجاد كليك با عكس

ايجاد يك Pop Up

باز كردن فايل

بزرگتر كردن عكس

بستن پنجره

تاريخ و زمان جاري

تاييد اعداد در مبناي هگزا دسيمال در Edit Box

تصديق و تاييد

جابه جايي پنجره

چرخش

چك كردن IP Address

حركت يك كره در صفحه وب

حساسيت ميدان Password به حروف بزرگ

خطار براي آدرس Email اشتباه

درخشنده كردن منو

رشد عكس

سايز صفحه نمايش

سفارشي كردن يك پنجره

سئوال و جواب

شمارنده كلمات

عوض كننده رنگ Background

قبول شرايط و ضوابط

كليد Email

كليدهاي بالا و پايين

كليدي براي پخش يا عدم پخش موزيك در صفحه وب

کنترل بر رمز ورودی

نمايش عكس بصورت Slide

منوهاي قابل ويرايش

منوي فايلهاي Midi

منوي متن

موافقت قبل از ورود اطلاعات

موضوع اسكريپت All Lower Case

نمايش صفحه بصورت اسلايد

ورژن Java-Script

پکیج کد های جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گرا می باشد همانند زبان سی پلاس پلاس بر خلاف آنچه بیشتر افرار درباره این زبان فکر می کنند، این زبان با زبان جاوا تفاوت دارد و یا بهتر بگویم با هم ارتباطی ندارند ساختار برنامه نویسی جاوااسکریپت همانند زبان سی پلاس پلاس است که همین شباهت باعث یادگیری سریعتر این زبان می شود جاوااسکریپت در HTML  کاربرد فراوانی دارد.

شرح مختصر :

این فایل شامل بیش از ۴۰ نمونه کد جاوا اسکریپت است که که به کمک آن میتوانید صفحات وب خود را به صورت پویا طراحی کنید. کدهای ساده و آموزشی بوده و فایل HTML هر پروژه در کنار آن جهت تست وجود دارد.

فهرست:

  • All Upper Case
  • Combo Box
  • Email به هر جا
  • Marquee
  • Up Load.txt
  • اتصال به URL از طریق یک Checkbox
  • از بین بردن فضاهای خالی ما بین کاراکترها
  • انبساط میدان متنی
  • ایجاد کلیک با عکس
  • ایجاد یک Pop Up
  • باز کردن فایل
  • بزرگتر کردن عکس
  • بستن پنجره
  • تاریخ و زمان جاری
  • تایید اعداد در مبنای هگزا دسیمال در Edit Box
  • تصدیق و تایید
  • جابه جایی پنجره
  • چرخش
  • چک کردن IP Address
  • حرکت یک کره در صفحه وب
  • حساسیت میدان Password به حروف بزرگ
  • خطار برای آدرس Email اشتباه
  • درخشنده کردن منو
  • رشد عکس
  • سایز صفحه نمایش
  • سفارشی کردن یک پنجره
  • سئوال و جواب
  • شمارنده کلمات
  • عوض کننده رنگ Background
  • قبول شرایط و ضوابط
  • کلید Email
  • کلیدهای بالا و پایین
  • کلیدی برای پخش یا عدم پخش موزیک در صفحه وب
  • کنترل بر رمز ورودی
  • نمایش عکس بصورت Slide
  • منوهای قابل ویرایش
  • منوی فایلهای Midi
  • منوی متن
  • موافقت قبل از ورود اطلاعات
  • موضوع اسکریپت All Lower Case
  • نمایش صفحه بصورت اسلاید
  • ورژن Java-Script 
کتاب آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) به صورت PDF فارسی

کتاب آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript)

در این بخش کتاب آموزش جاوا اسکریپت را برای شما آماده کرده ایم که به زبان فارسی در ۱۰۰ صفحه به صورت فایل PDF می باشد. در ادامه می توانید توضیحات و همچنین سرفصل های این کتاب آموزشی را مشاهده کنید.

معرفی Java Script

قبل از ظهور تکنولوژی هایی مانند جاوا اسکریپت و CSS، وب سایت های اینترنتی مکان های بسیار سرد و کسل کننده ای بودند. این صفحات تنها می توانستند یک سری اطلاعات از قبل مشخص شده را نمایش دهند. تنها را بر قراری ارتباط با همچین صفحاتی این بود که بر روی لینکی کلیک کرده و منتظر می شدید تا صفحه جدیدی بار گذاری شود. اما امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی های مختلف از جمله جاوا اسکرپیت، وب سایت های موجود مانند برنامه های کاربردی دسکتاپ عملکردی سریع و بی درنگ دارند و همه این ها به خاطر وجود زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به شما کمک می کند تا به راحتی صفحات HTML خود را با انیمیشن ها، جلوه های بصری و ویژگی های تعاملی به کاربر نمایش دهید. همچنین این زبان امکاناتی را فراهم می کند تا صفحات شما بتوانند به کاربرانی که در حال انجام عملیات های مختلف (مانند کلیک کردن، پر کردن فرم و یا حرکت اشاره گر ماوس) بر روی آن ها هستند، فورا پاسخ مناسب را ارائه دهند. همچنین اکثر تکنولوژی های پر استفاده و مشهور در حوزه وب با بر پایه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشند.

سرفصل های کتاب آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript)

فصل ۱: آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات

  • انواع زبان های برنامه نویسی تحت وب
  • تفاوت های جاوا اسکریپت و زبان جاوا
  • اجزا تشکیل دهنده جاوا اسکریپت
    • DOM؛ مدل شی گرای سند
    • BOM؛ مدل شی گرای مرورگر

فصل ۲: متغیر ها و انواع داده ها

  • متغیر ها در جاوا اسکریپت
  • نامگذاری متغیرها
  • کلمات کلیدی
  • کلمات رزو شده
  • انواع داده های اصلی
    • نوع داده Undefined
    • نوع داده Null
    • نوع داده Boolean
    • نوع داده Number
    • نوع داده String
  • تبدیل انواع
    • تبدیل به رشته
    • تبدیل به عدد
    • استفاده از Type Casting برای تبدیل انواع

فصل ۳: جاوا اسکریپت در مرورگر ها

  • فایل های خارجی JavaScript
    • تفاوت های به کارگیری کدها به صورت درون خطی و خارجی
  • مکان قرار دادن تگ <script> در صفحه
  • مخفی کردن اسکریپت ها از مرورگر های قدیمی
  • خطایابی

فصل ۴: کار با آرایه ها در جاوا اسکریپت

  • ایجاد آرایه ها با استفاده از کلاس Array
  • بدست آوردن طول آرایه
  • تبدیل آرایه به رشته
  • تبدیل رشته به آرایه
  • اضافه کردن مقادیر جدید به آرایه ها
  • برگرداندن عناصر خاصی از آرایه
  • تبدیل آرایه ها به پشته و صف
  • مرتب سازی آرایه ها
  • حذف و درج در میانه های آرایه

فصل ۵: کار با رشته ها در جاوا اسکریپت

  • ایجاد اشیا رشته ای (رشته) با استفاده از کلاس String
  • بدست آوردن کاراکتر موجود در یک موقعیت خاص
  • الحاق دو رشته
    • عملگر + برای الحاق رشته
  • بدست آوردن موقعیت یک کاراکتر خاص در شته
  • مقایسه رشته ها
  • جدا کردن زیر رشته ای از رشته دیگر
  • toUpperCase و toLowerCase

فصل ۶: اشای درونی (پیش ساخته)

  • شی Math
    • متد های min و max
  • دیگر توابع مفید
  • کار با تاریخ و زمان در جاوا اسکریپت

فصل ۷: BOM؛ مدل شی گرای مرورگر

  • BOM چیست؟
  • شی window
  • دستکاری پنجره ها
  • پیمایش و باز کردن پنجره های جدید
  • پنجره های System Dialog
  • خاصیت statusbar
  • اجرای مکرر کدها از طریق متدهای Timeouts و Intervals
  • شی history
  • شی document
  • شی location
  • شی navigator
  • شی screen

فصل ۸: DOM؛ مدل شی گرای سند

  • DOM چیست
  • استفاده از DOM
    • دسترسی به گره ها
    • دسترسی به صفات عناصر
    • دسترسی به گره های خاص
    • getElementsByTagName
    • getElementsByName
    • getElementById
  • ایجاد و دستکاری گره ها
    • ایجاد گره های جدید
    • createElement و createTextNode ،appendChild
    • insertBefore و replaceChild ،removeChild
    • createDocumentFragment
  • ویژگی های منحصر به فرد DOM برای HTML
  • دستکاری قواعد سبک عناصر
  • متدهای مربوطه به جداول
    • متد ها و خاصیت های tbody
    • متد ها و خاصیت های tr

فصل ۹: کار با فرم ها و عناصر فرم

  • نوشتن اسکریپت ها برای دسترسی به عناصر فرم
    • ایجاد ارجاع به عناصر مورد نظر
  • دسترسی به عناصر داخل یک فرم
    • ویژگی ها و خاصیت های عناصر form
    • ارسال فرم بوسیله جاوا اسکریپت
    • ارسال form فقط یکبار
  • کار با کادرهای متنی
  • بازیابی و تغییر مقدار یک textbox
  • انتخاب متن های داخل کادرهای متنی
  • رویداد های کادرهای متنی
  • انتخاب خودکار متن درون کادرهای متنی
    • چرخش Tab بین عناصر فرم به صورت خودکار
  • محدود کردن کاراکتر های ورودی در یک textarea
  • کار با listbox ها و combobox ها
    • بازیابی یا تغییر دادن option های انتخاب شده
    • اضافه کردن option ها
    • حذف option ها

فصل ۱۰: رویداد ها در جاوا اسکریپت

  • کنترل رویدادها
  • انواع رویداد ها
    • رویدادهای mouse
    • ترتیب اجرایی رویدادها
    • رویدادهای صفحه کلید
    • ترتیب اجرایی رویداد های صفحه کلید
    • دیگر رویداد ها
  • شی event

فصل ۱۱: کار با کوکی ها

  • ایجاد کوکی ها
  • حذف کوکی ها
  • بازیابی کوکی ها